Exkluzivní rozhovor s paní Klimtovou v knihovně v Mokrém vedla
Dáša Honsnejmanová (2010):
Paní
Vítězslava Klimtová „V Mokrém nejsou suchaři!!!“
Právě do Mokrého, na vyhodnocení soutěže „Hledání bludiček v Mokrém“
přijala pozvání známá strašidloložka paní Vítězslava Klimtová. A tak
dne 25.3.2006 se sešli téměř všichni, kteří nějakou tu bludičku
objevili a namalovali a v příjemné atmosféře strašidel naslouchali
vyprávění paní Klimtové o světě skřítků a víl. Po ukončení besedy
bylo vyhlášení vítězných bludiček, jejichž autoři obdrželi ceny od
obce Mokré a z dílny paní Klimtové. Závěrem proběhla autogramiáda a
děti odcházeli domů s knížkou nebo kalendářem od milé čarodějnice s
jejím vlastnoručním podpisem….
Cestou domů, zpátky do Pohádkové země, jsem paní Klimtovou trošku
vyzpovídala:
1. V jedné Vaší nejznámější knize - Lexikonu ohrožených druhů
strašidel je nepřeberné množství postaviček, které jste svým
pátráním setřídila v podstatě do katalogu. Musíte mít v sobě nějaké
zvláštní kouzlo, kterým strašidla přitahujete, protože jsou spíš
velmi plachá a stydlivá. Jak to děláte, že Vás se nebojí?Vědí
dobře, že jsem z jejich rodu. Ačkoliv tak nevypadám, jsem s největší
pravděpodobností z rodu víl, čarodějnic a divoženek. Dá se to dobře
poznat podle uší. Pokud chcete také zjistit, kam patříte, poskytnu
všem ráda konzultaci.
2. I jména objevených strašidel jsou velmi zvláštní, ale příznačná,
sdělí Vám je daná postavička sama nebo ji pojmenujete podle místa
výskytu, podle vlastností? Katalog je zvláštní i latinskými názvy,
umíte sama latinsky nebo si přizvete odborníka?
Latinsky sama neumím a tak spolupracuji s odborníkem z university,
profesorem přírodních věd, který jména odborně zařadí podle
latinského slovníku. Jinak si strašidla své jméno většinou přinesou
sama, pouze nově objeveným strašidlům má právo člověk, který jej
nalezne, po dohodě s ním, jméno dát.
3. Vaše tvorba je zaměřená především pro děti, ale nedávno se mi do
ruky dostala i moc roztomilá knížka pro dospělé – Sexuální
přitažlivost domácích kutilů, která je plná neuvěřitelných povídek.
Čerpala jste jen ve vlastní rodině?
Každý se takhle ptá, můj muž tu knihu nenávidí. Bohužel je všechno
pravda…..
4. Když jsem se zeptala svého 12ti letého syna, co by Vám dal za
otázku, tak ho nejvíc zajímalo, kam chodíte na ty nápady, že to snad
není ani možné, jak může mít jeden člověk tolik fantazie. Kde tedy
stále hledáte inspiraci?
Všechno je to jen čirá realita. Svět těchto bytostí není jen na
území naší republiky nebo snad na území Evropy, ale po celém světě
jsou dokonce i vědecké týmy, které se zabývají bádáním, zkoumáním a
hledáním strašidel. Je to vlastně hledání smyslu života v dávné
minulosti, kdy člověk byl daleko víc spjat s přírodou.
5. Které strašidýlko jste si za ta léta bádání nejvíce oblíbila?
No, že bych si ho zrovna oblíbila ze všech nejvíc, to asi ne, ale je
to Zašupšák (také Schovávač nebo Uklízeč), kterého mám doma. Ale
nejvíc miluju Mechuru houbového, jako jednoho z prvních, s kterým mě
seznámil Drnovec.
6. Co Vás napadlo, když jste poprvé slyšela, že v okolí malé obce
Mokré, kdesi pod Orlickými horami, se nachází tolik bludiček?
Vrátíte se sem a budete hledat další strašidla a pohádkové postavy?
Především si musím důkladně promluvit s objeviteli bludiček a
pečlivě projít okolí, pak navázat spolupráci s obcí a postupně
všechny bludičky dohledat a pro budoucí generace v myslích zachovat.
Mimochodem mají nádherné názvy….například Bludička vřesová,
létavice, červánková, vlasatice, střapatá, usměvavá, ukrutná,
nosatá, ohnivá nebo třeba půlnoční, je jich prostě spousta…..
Probudit dětskou duši je totiž moc důležité pro jejich budoucí
vnímání okolního světa, ve kterém budou jednou žít. Ale ne jenom
duši dětskou, i dospělí, jak jsem se přesvědčila v Mokrém, se rádi
navrací do světa pohádek a dávných mýtů. A to je dobře.
Ostatně, sáhněte si na ucho, najděte si na něm malou špičku a tím
zjistíte, že jste třeba také z vílího rodu. Je to jasný genetický
znak.
7. Vystavovala jste nejen u nás, ale i v zahraničí, jaký je rozdíl
mezi výstavou ve velkoměstě, třeba na Americkém kontinentě, kde jsou
přeci jen jiné kulturní tradice a zvyky a například v malé české
vesničce jen pro pár dětí?
Budete se divit, ale rozdíl není naprosto žádný. I v Americe žijí
lidé, kteří sice bydlí například v New Yorku, ale jejich předkové
také kdysi žili na venkově, pracovali třeba v lese nebo na plantáži
v souladu s přírodou….. Ale co je podstatné, paměť lidstva, i přes
veškerý dnešní shon, je v nás někdy sice hluboko, ale je zakořeněna
a je důležité ji v pravou chvíli probudit. Lidé mají stejné srdce i
duši jak v dávné minulosti, tak i dnes….
8. Představují si Vás děti vůbec jako člověka nebo jako milou a
hodnou čarodějnici?
Já se objevuji sice jako čarodějnice, čarodějnice dobráček a děti
zpočátku neví, kam mě zařadit, ale po setkání se mnou tomu nakonec
opravdu věří a nejlepší na tom je, že tomu věřím i já.
Závěrem musím říct, že jsme všichni, děti i dospělí, s paní
Klimtovou prožili nádherné odpoledne plné příběhů ze světa skřítků,
víl a čarodějnic. Její Lexikon strašidel je vlastně velmi zajímavé
vědecké dílo, které jsme i my nakonec použili při hledání bludiček v
Mokrém, na konfrontaci právě s bludičkami již nalezenými a
zanesenými do tohoto obsáhlého díla. Tímto srovnáním jsme zjistili,
že bludičky a strašidla, které zde popisuje paní Klimtová, jsou si
velmi podobné, mají některé společné rysy a znaky. Tím pádem musíme
potvrdit teorii, že nejen všechna tato strašidla, víly a křítkové
existují, ale pochází také z jednoho pradávného rodu.
Rozhovor Simony Maxové z března roku 2009, uveřejněný na webu
www.deti.aktualne.cz
Vítězslava
Klimtová: Strašidla se nejlépe cítí na hradech a zámcích
Autorka ilustrací strašidel i putovní výstavy s nadpřirozenými
bytostmi Vítězslava Klimtová v současné době připravuje již čtvrtý
díl Lexikonu Strašidel.
Rádi byste také navštívili její pohádkovou zemi? Kam se za strašidly
vydat se dozvíte v rozhovoru se spisovatelkou, grafičkou a
objevitelkou pohádkové země...
Jak vlastně vznikla myšlenka Pohádkové země?
Když jsem napsala Lexikony Strašidel měla jsem pocit, že si přímo
říkají o to, aby ožili. Začala jsem modelovat loutky, a tak vznikla
první výstava.
Jak by se sama představila autorka ilustrací strašidel i putovní
výstavy s nadpřirozenými bytostmi, Vítězslava Klimtová?
Jsem starší paní, která celý život žije na okraji pohádkového světa
a nerada se vrací do světa, kterému říkáme skutečný.
Jste spisovatelkou, grafičkou a objevitelkou pohádkové země, kdy
vlastně jste začala malovat strašidla?
Strašidla jsem začala malovat ve věku 4 let v roce 1945, hned jak
jsem udržela tužku v ruce. První díl Lexikonu vysel poprvé v roce
1992 a od té doby měl již 14 vydání. Právě teď připravuji 4. díl.
Budeme-li chtít s dětmi putovat po PZ, kam všude se podívat? A co na
místech najdeme?
Největší výstava Pohádkové země je v Pičíně, dále na zámku v
Klášterci nad Ohří, na Šumavě v údolí Brčálník. Na jaře vypukne
výstava na zámku Berchtold a rovněž od prvního května začíná putovat
po knihovnách v republice Výstava Potulná Pohádková Země. Dále
naučná stezka strašidel v Arboretu Šmelcovna v Boskovicích, dále
naučná stezka strašidel a stromů Českých lesů v Solvayových lomech u
Nižboru.
Co považujete z putovní výstavy za nejzajímavější? Zakončit putování
mají děti v obci Pičín u Příbrami, kde najdou kromě pohádkového
domu, také autorku, která podepíše knihy o strašidlech. Co všechno
na děti čeká v pohádkovém domě?
V pohádkovém domě čeká děti kromě skřítků a vodníků hodný drak
Dobráček, který umí zdravit, zpívající stromy, kouzelná skříň a
další překvapení.
Jaké knihy vám již vyšly? Chystá se něco nového?
Vyšlo mi celkem 20 knih, z nich jsou kromě dětských i 4 knihy pro
dospělé. V současné době chystám čtvrtý díl Lexikonu, čtvrtý díl
Statečného Skřítka Drnovce, Skřítčí Kuchařku a hlavně První knížku
pro všechny děti světa, která vyjde v několika jazycích a jmenuje se
Putování Pohádkovou Zemí.
Jaké jsou ohlasy mezi dětmi a dospělými? Vytváří něco podobného i
jiný autor v ČR?
Ohlasy jsou většinou nadšené a radostné. Pohádková země inspiruje
návštěvníky k novému pohledu na přírodu a na vlastní tvorbu. Pokud
se týká dalších autorů - v Čechách je mnoho muzejních strašidel, ale
nejsou veselá a laskavá jako moje, jsou více hororová. Také mám řadu
padělatelů a falzifikátorů, kteří moji myšlenku zneužili a porušili
má autorská práva. Návštěvníci, kteří přijdou do mojí Pohádkové země
jsou udiveni rozdílem mezi falešnými a mými loutkami. Nechci říkat
ani jména ani místa, ale sama se za tyto lidi stydím, když se
nestydí oni.
Na webových stránkách Pohádkové země je možné se také zaregistrovat
do klubu a získat tak nejrůznější zvýhodnění, jaká především?
Zaregistrování v klubu strašidel přináší slevy na některých knihách,
pozvánky na akce a v budoucnu budou mít členové klubu vlastní
vstupenky.
Co nabízí internetový obchod na stránkách PZ?
Internetový obchod nabízí knihy, cd, omalovánky, pexesa.
Na stránkách jsem se také dozvěděla, že PZ hledá nové trvalé
působiště. Jak by mělo vypadat a jaké jsou zatím výsledky hledání?
Pohádková Země hledá další působiště v Praze i v dalších krajích jak
v ČR, tak v zahraničí, aby jí mohlo navštívit co nejvíce dětí.
Nejlépe se strašidla cítí ve starých zdech hradů a zámků. Výsledky
jsou velmi nadějné.
Lubica Zábranská - 12. února 1996
"ŠTĚSTÍ
JE VLASTNÍ DISPOZICE..."
Tak si představte člověka, který tohle ví! Ví, chápe a dokonce podle
toho žije a tvoří. Tenhle moudrý člověk je žena: urostlá, pevná, se
sluncem mateřské něhy v očích.
Paní Vítězslavu Klimtovou, výtvarnici a spisovatelku, jsem poznala
12. prosince 1995 na výstavě v galerii Lidového domu v Hybernské
ulici v Praze. Představovala tam svou výtvarnou tvorbu za poslední
tři roky: obrázky, ilustrace pohádek vlastních i jiných autorů,
loutky, malované kameny a hračky, truhly a skříně, vše obsahem ze
světa skřítků, strašidel a lesních vil. Tahle na první pohled
nenáročná tvorba spolu s její autorkou na mne hluboce zapůsobily. Ze
studeného a hřmot-ného světa jsem se totiž rázem ocitla v prostředí
čisté, životní radosti a lidského tepla; ale hlavně -znovu jsem
laskala ten ryze český, poetický humor, který z utrpení a smutku
vyrůstá k poznání hlubokého lidství. Pookřála jsem nejenom lidsky,
ale i profesně. Pro kunsthistorika a výtvarného kritika, jenž byl
odchován moderním "kumštem" a jenž za poslední desetiletí dospěl k
pocitu smutku nad osudem českého umění, to byl doušek z čisté lesní
studánky.
Když jsem totiž koncem sedmdesátých let měla možnost navštívit
několik západních zemí cestou do a ze severní Afriky, kde můj manžel
působil v týmu československých lékařů, dychtivě jsem vnímala
bezprostřední kontakt se západní kulturou. S výjimkou historie a
klasiky však byl výsledný dojem zklamáním. S jistým uspokojením jsem
tehdy konstatovala, že ta naše kultura za "železnou oponou" na tom
není tak špatně. Nejenom výtvarný underground a samizdatová
literatura, ale také značná část státem financované filmové a
divadelní tvorby, literatura pro děti a animované filmy nápadně
převyšovaly běžnou západní produkci. V čem? V opravdovosti výrazu a
v poselství: měly co sdělit a vyznávaly základní lidský (a božský)
zákon ve vztahu dobra a zla. Ted" mám již nějakou dobu trapný pocit,
že jsme se v tom popřevratovém okouzlení ztratili sami sobě. Zdá se,
že zdvižená "železná opona" k nám vpustila nejenom svobodu, ale také
krutý a bezohledný byznys, jenž neví nic o úctě k velkým jménům
české kultury posledních dvaceti let.
Moudrý spisovatel John Ronald Reuel Tolkien napsal, že když pohled
velkých je odvrácen, musí veliké dílo vykonat malí lidé. (Jeho
hobbiti, malí stateční človíčkové, kteří raději padnou než by
porušili dané slovo, zvítězí nad Sauronem - ztělesněním Moci a Zla -
a zachrání Středozemí). Nejenom Tolkien, velcí spisovatelé vůbec nás
učí, že síla je v prostém člověku, zejména v období převratů a
krizí.
A proto právě je úžasné, že lidé jako paní Klimtová žijí mezi námi.
Vítězslava Klimtová není žádný hobbit, je spíše entka, a snesla by
přirovnání k urostlému stromu: její tvorba je stejně košatá a
kořeny, z nichž čerpá mízu, jsou vpravdě hluboké.
Narodila se v Praze v roce 1941, krajem jejího dětství však jsou
severní Čechy. V Jablonci nad Nisou také maturovala na Střední
umělecké škole bižuterní. Ve studiích pokračovala externě na Vysoké
škole uměleckoprůmyslové v Praze, kterou ukončila v roce 1976.
Nejraději však Vítězslava Klimtová malovala a maluje pro děti. S
nakladatelstvím Panorama spolupracuje již patnáct let. Pro ty
nejmenší vytvořila omalovánky a leporela (v roce 1994 vydalo také
nakladatelství TOK sedm jejích malých leporel). Pro větší
ilustrovala knížky "Divoch", "Skleněné korále", "Modrý vrabec" a "Kinto",
které vyšly v Lidovém nakladatelství, a Scott 0'Dela "Pětinu pro
krále", vydanou v Albatrosu. V roce 1955 ilustrovala knížku Antonína
Rydla "Dej na sebe pozor".
Když k tomu připočítáme kalendáře s námětem českého roku a českých
pohádek, betlem a kolem čtyřiceti vydaných pohlednic, získáme
přibližnou představu tvořivé a pracovité autorky, která dala své
umění do služeb každodenních kulturních potřeb lidí. Představu
opravdu pouze přibližnou, protože ani z poloviny nepostihuje
osobnost Vítězslavy Klimtové. Zčásti tu představu doplní výčet
výstav, jichž bylo od té první v roce 1969, což byla autorčina účast
na Výstavě českého skla a bižuterie v Montrealu, dvaatřicet. Od roku
1983 vystavovala Vítězslava Klimtová již pravidelně své kresby,
akvarely, malované kameny a obrázky na dřevě, a to samostatně nebo
na společných přehlídkách. Uveďme alespoň výstavu kreseb v kanadském
Calgary v roce 1986 a na Knižním veletrhu v Olomouci a v Praze s
Bonsai klubem, l. pražský salón v roce 1988, Výstavu středočeských
výtvarníků v Průmyslovém paláci v Praze nebo Salón uměleckých
řemesel v roce 1993 a samostatné výstavy v roce 1995 v Havlíčkově
Brodě a v již zmíněném Lidovém domě v Praze.
Vytvořila pro to celý svět bytostí, zpola přírodních, zpola
lidských. Vytvořila, nebo spíš jenom s přesností výzkumníka popisuje
svět, jenž se prolíná s naším? Nesnadná odpověď, neboť to Vítězslava
Klimtová ke všemu dělá s velkým citem pro hru, s fantazií a s
příznačně českým humorem, takže divák a čtenář zároveň neustále
proklouzává mezi fikcí a realitou, mezi hrou a hlubokou vážností, a
je jímán pocitem probuzené prapaměti, upomínání se na něco
pradávného, odkud vyrůstají naše kořeny. Také názvy knih, které
napsala a nakreslila v letech 1992-1994, dvousvazkový "Lexikon
ohrožených druhů strašidel lesních, lučních a domácích" a "Ze života
skřítků domácích" je napůl vážný a napůl "jako".
Autorka sama zdůrazňuje, že tvoří pro děti, děti duší a nejenom
věkem, protože to nejvzácnější, co si může dospělý zachovat do
vysokého stáří, je kromě zdraví, čistý dětský pohled na svět. A tak
pro ty "velké děti" napsala a nakreslila kouzelnou knížku "Sexuální
přitažlivost domácích kutilů", vydanou v roce 1994. Vznikla s
fejetonů, které psala pro časopis Žena a móda v průběhu dvou let.
Poněkud vážnějšího ladění, jako ponor do ženské duše, je
připravovaná kniha "Milostné hry zajíců na jizerských lukách", na
jejímž rukopisu pracuje již od roku 1975.
Další knížky, které vyšly v posledních dvou letech, nebo které
autorka teprve připravuje, ukazují druhý pól jejího lidského a
uměleckého přesvědčení. "Domove, domove..." je výběr z klasické
české poezie, doprovázený křehkými lyrickými ilustracemi. Se stejnou
úctou a láskou jsou připravovány "Obrázky ze života Boženy Němcové".
Ilustracemi "Pražským pověstem Popelky Bibiánové" vzdala Vítězslava
Klimtová hold donedávna pozapomenuté spisovatelce, a se stejným
přístupem připravuje knížku "Lidé, na které se zapomnělo" o vzácných
osobnostech, které netoužily po slávě, ale které si zaslouží úctu
jako příklady nejčistšího lidství.
Forma výtvarného a literárního projevu Vítězslavy Klimtové je
promyšleně jednoduchá. Je to osvědčený způsob královského šaška -
říkat vážné věci způsobem nevážným. Jako žena se Vítězslava Klimtová
zříká jakéhokoliv gesta a její prostota je nelíčená. Tato tvůrčí
pokora si zaslouží úctu. Méně citlivé a méně pozorné to však může
mýlit: nehledají hlubší hodnoty v jednoduchosti, jíž chybí atributy
umělecké modernosti a světovosti. Vítězslava Klimtová jde vědomě
cestou srozumitelnosti, ba dokonce líbivosti, rozhodla se - s českou
národní tradicí ve štítě - bojovat svou tvorbou proti invazi agrese.
Předmětem jejího zájmu jsou totiž děti a mladá generace, a v tom je
její naoko bezproblémová tvorba velice, velice závažná.
Ohlas knížek Vítězslavy Klimtové je velký, autorka je známa ve světě
a její popularita je i u nás nemalá. Dosvědčují to nejenom četné
články v tisku, ale také řada rozhlasových a televizních pořadů a
rozhovorů. Tak proč o ní znovu psát? Kvůli nám. Abychom si uvědomili
hodnoty, které máme doma (a neplatili draze za cizí zboží), abychom
ctili vlastní tvůrce, pokud je čas, pokud je ještě máme.
Miroslav Brožovský
Pohádkový
svět Vítězslavy Klimtové
Dostanete-li se k hranicím pohádkového světa Vítězslavy Klimtové,
měli byste nad jeho branou číst nápis: "Pozor, vstup pouze na
vlastní nebezpečí !" Ne snad proto, že kromě víl, elfů a
dobromyslných skřítků jsou v něm rozmanitá strašidla - hejkalové,
vodníci, divoženky, čerti a mnoho dalších. Od nich žádné vážné
nebezpečí nehrozí, tato strašidla jsou dnes spíš sama ustrašená,
bázlivá a plachá, jak na ně doléhá bezcitnost a bezohlednost mnoha
lidí. Varovat vás je však třeba před čímsi, co tak výstižně v jednom
ze svých sloupků, kdysi pravidelně otiskovaných v týdeníku "Story" a
pak vydaných v dvousvazkovém knižním souboru pod názvem "Tak nevím
…", napsal moudrý divadelní a filmový režisér a herec Jiří Menzel:
"Stává se, že člověk se vrací z divadla pln nadšení a že chápe, proč
se v dávných dobách zapřahali fanoušci do kočárů svých oblíbenců. I
já bych někdy rád tlačil po hezkém představení auto těch, kteří mi
na jevišti udělali radost. Druhý den si vezmu noviny a zjistím, že
jsem blbec, kterému se líbilo něco, co je špatné, nedokonalé, málo
významné, tradiční, nevýrazné …".
Jak tato slova souvisí s pohádkovým světem Vítězslavy Klimtové ?
V předjaří roku 1998 Vítězslava Klimtová vystavovala své obrazy,
kresby a loutky v proslulé budově Mánesa v Praze, v restaurantu, kde
bývají instalovány komorní expozice výtvarných děl. Tehdy tam přišel
také jistý pán z Akademie výtvarných umění. Když se po vystavených
pracích rozhlédl, obořil se na šéfa onoho restaurantu slovy: "Jak je
možné něco takového vystavovat v budově, která je vlajkovou lodí
českého moderního umění ?!".
Jestli jste teď sami do pohádkového světa Vítězslavy Klimtové
vstoupili a máte příležitost "něco takového" vidět na vlastní oči,
můžete posoudit, co asi dotyčného pána z Akademie tak popudilo.
Snadno poznáte, že tvorba Vítězslavy Klimtové se nápadně liší od
tvorby mnoha jiných dnešních výtvarníků. Díla Vítězslavy Klimtové na
vás neútočí agresivitou, drásavostí, brutalitou, nevyvolávají ve vás
pocity úzkosti, deprese, marnosti, beznaděje, odcizení, nejsou
projevem kultu násilí, krutosti a ošklivosti. Vítězslava Klimtová
ukazuje vlídnější tvář světa; a trudné věci přetaví tak, že se nad
ně dokážete povznést a přijmout je se shovívavostí, ba s úsměvem. V
jejím díle vždycky poznáte, kde je dobro a kde zlo. Snad největší
"hřích" Vítězslavy Klimtové je to, že svůj svět představuje na první
pohled nenáročným, jednoduchým, neokázalým, všeobecně srozumitelným
způsobem, a že dokonce chce, aby se její díla líbila, aby dávala
radost. Má v sobě dostatek tvůrčí pokory a bez ostychu se hlásí k
tradici našich "nejlidovějších" umělců - Josefa Mánesa, Mikoláše
Alše, Adolfa Kašpara, Josefa Lady, Jiřího Trnky, Ludmily Jiřincové,
ba i leckdy neprávem posmívané Marie Fischerové-Kvěchové. K této
tradici patří i to, že Vítězslava Klimtová - na rozdíl od mnoha
jiných dnešních výtvarníků - je zručná kreslířka. Své obrazy a
obrázky komponuje bez předloh a modelů, s pevným a jistým tahem pera
i štětce.
Cesta k této virtuozitě nebyla snadná a je dlážděna množstvím úmorné
práce. Už jako malá holčička, když se krátce po skončení druhé
světové války s rodiči přestěhovala z rodné Prahy na sever do
Jablonce nad Nisou, se Vítězslava, tehdy Líbalová, snažila potěšit
svými výtvory lidi kolem sebe. Sedávala na bedně v zelinářském
obchodě, kde prodávala její maminka, před sebou měla místo stolu
vyšší bednu, a tam inkoustovou tužkou kreslila na papírové sáčky,
takže zákazníci si spolu s cibulí a mrkví odnášeli obrázky
princezen, víl, draků a jiných pohádkových bytostí. Když přišel čas
volby povolání, vzepřela se Vítězslava přání rodičů, aby studovala
ekonomii, a naplnila své dávné předsevzetí být výtvarnicí. S
maturitou na Střední umělecké škole bižuterní v Jablonci pak
nastoupila do podniku vyrábějícího bižuterii, kde získala cenné
zkušenosti v práci s různorodým materiálem a s jeho formováním do
rozmanitých výtvarných skvostů. S touto praxí potom studovala na
Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde jejími profesory byli
proslulá textilní výtvarnice Ludmila Kybalová a malíř Jaroslav Nušl.
Toto studium ukončila v roce 1976.
Normalizační sedmdesátá a osmdesátá léta nebyla pro tvorbu
Vítězslavy Klimtové příznivá. Tzv. umělecké komise bránily jakékoliv
tvůrčí volnosti, a tak se Vítězslava Klimtová po dlouhou řadu let
živila drobnou užitou a propagační grafikou a knižními a
časopiseckými ilustracemi. V týdenících a denících bylo otištěno
množství jejích perokreseb jako výtvarný doprovod povídek a fejtonů.
K tomuto drobnému charakteru výtvarné tvorby omezovaly autorku také
rodinné poměry a péče o děti. Oněch víc než tisíc publikovaných
obrázků však Vítězslavě Klimtové pomohlo dosáhnout obdivuhodné
kreslířské suverenity a rozvinout schopnost výtvarné zkratky a
koncentrovaného vyjádření na malé ploše. Později se v její tvorbě
postupně stále víc uplatňovala barva. Většinou to bylo tím
nejskromnějším technickým způsobem. Stačily školní vodovky, útlý
štěteček a hladký tuhý papír. Vítězslava Klimtová se stala skutečným
mistrem akvarelu. O tom ví každý, kdo zná například její lexikon
strašidel. Teprve v posledních letech se autorka víc věnuje také
olejomalbě.
Nejznámějšími výtvarnými díly Vítězslavy Klimtové jsou její knižní
ilustrace. Nejvíce obrázků nakreslila pro děti, a to do knih, které
napsala sama, i do knih jiných spisovatelů. Většinou jsou to obrázky
ze světa pohádek nebo ze života dětí. Pro děti také nakreslila
omalovánky, leporela, pexeso, puzzle, dokonce i stolní kuželkovou
hru; a především pro potěšení dětí zhotovuje loutky a hračky,
pomalovává v pohádkovém stylu truhly a jiný nábytek, oživuje
kresbami kameny i vaječné skořápky. Nepřestala však sloužit ani
každodenním kulturním potřebám lidí. Rok co rok můžete mít doma
kalendář s jejími obrázky, v trafikách najdete její vánoční a
velikonoční pohlednice, jejích kreseb užívají firmy jako svého loga
nebo novoročenek, její kresby můžete vidět i na navštívenkách
některých lidí, ranní kávu můžete pít z hrníčku nesoucího obrázek
některého ze strašidel Vítězslavy Klimtové. K novému vydání se
připravuje její vystřihovací betlém.
Svá díla Vítězslava Klimtová často představuje na výstavách.
Zpočátku to byly spíš výstavy skupinové, po dlouhou řadu let však už
vystavuje samostatně. První prezentací vlastní tvorby byla autorčina
účast na Výstavě československého skla a bižuterie v kanadském
Montrealu v roce 1969, a po ní následovala jedna výstava za druhou.
Už jich bylo nepočítaně, v Calgary, Olomouci, Kroměříži, ve Vídni,
Havlíčkově Brodě, několikrát v Praze, dále v Poděbradech, Nymburku,
Čáslavi, Děčíně, Chomutově, Mariánských Lázních, Jaroměři, Jičíně,
Šumperku, Bílině, Jincích, Moskvě, Varšavě, Jablonci nad Nisou,
Českých Budějovicích, Veltrusích, Vrchlabí, Tanvaldě, Hořovicích,
Březnici, Vysoké u Příbrami, Přešticích, Libochovicích, Ostravě,
Brně, Kyjově, Břeclavi, Veselí na Moravě, Hodoníně a na mnoha
dalších místech, a zájem o vystavení děl Vítězslavy Klimtové
neustává.
Už od mala projevovala Vítězslava Klimtová i nadání literární. První
její kniha byla populárně odborná, s příznačným názvem "Zázraky
bižuterie", vydaná v roce 1968 v nakladatelství Práce. Pro tohoto
editora také ilustrovala deset svazků "Malé rodinné školy" a řadu
kuchařských knih. Když se Vítězslavě Klimtové dlouho nedařilo, aby
jí nakladatelé svěřili ilustrování děl takových autorů, jako byli
Božena Němcová nebo Karel Hynek Mácha, začala si psát texty sama.
Něco z toho publikovala po časopisech, ale postupně se zaměřila na
vlastní tvorbu celých knih. Největší proslulosti dosáhl její zatím
dvousvazkový "Lexikon ohrožených druhů strašidel lesních, lučních a
domácích" (1. díl vyšel poprvé v roce 1992, 2. díl v roce 1996),
který je výsledkem autorčina nezměrného badatelského úsilí a její
obrovské literární i výtvarné fantazie a nemenší píle. Toto dílo již
mnozí lidé chovají jako jednu z kmenových součástí svých domácích
knihovniček. V současné době pracuje Vítězslava Klimtová na třetím
dílu lexikonu, na němž se podílejí objevitelé strašidel z celé
republiky. Autorka vyzvala prostřednictvím tisku každého, kdo ví o
nějakém strašidle, které dosud nenašlo místo v jejím vědeckém díle,
aby jí o něm, o jeho podobě, vlastnostech, výskytu a způsobu života
napsal. Ona je připravena, bude-li to objev opravdu zajímavý,
dotyčné strašidlo odborně prozkoumat, popsat, namalovat, opatřit pro
ně přesný latinský název a zařadit do lexikonu i se jménem a adresou
jeho objevitele.
Pro děti Vítězslava Klimtová napsala a namalovala i další knihy o
těch zpola člověčích a zpola přírodních bytůstkách: "O statečném
skřítku Drnovci a jeho rodině", "Ze života skřítků domácích", "Malý
atlas elfů" a "Léčivé bylinky lučních skřítků".
Všechny tyto knihy si jistě rádi prohlédnou a přečtou nejen děti,
ale i dospělí, neboť schopnost zachovat si i do vysokého věku čistý,
nezkalený dětský pohled na svět je - kromě tělesného zdraví - jistě
tou největší hodnotou.
Pro takto nadané dospělé čtenáře Vítězslava Klimtová napsala a
nakreslila knížku "Sexuální přitažlivost domácích kutilů", která
vznikla přetavením vlastních velmi trudných zkušeností z manželského
života do humorné podoby, humorné natolik, že v jistém špitálu
předčítají pasáže z této knihy pacientům, aby zaplašili jejich
strach před operací. Některé kapitoly, např. "Co udělat s
přistiženým manželem", jsou nejenom mazaným praktickým návodem, ale
také znamenitou literární lahůdkou. Právě tato kniha nejlépe dokládá
následující slova Vítězslavy Klimtové: "Spisovatelem se člověk stává
tak, že ho život každý den pořádně sfackuje, a ten člověk má pak to
štěstí, že o tom může a umí napsat. Když se mu podaří převést to
ošklivé nebo trudné, co zažije, do radosti, tak potom vznikají věčné
knížky. Jen si vzpomeňte na Babičku Boženy Němcové."
Dávnější humorné zážitky z rozverných let svého života vylíčila
Vítězslava Klimtová ve svém vyprávění nazvaném "Dvě dámy s ruksakem"
(mimochodem: všimněte si i těch působivých názvů, které autorka umí
svým dílům dát). Dopadnou-li dobře nadějně probíhající jednání,
budeme moci za nějaký čas sledovat tyto příběhy i na filmovém
plátně.
Vážnějšího ladění, jako hluboký a jímavý ponor do ženské duše, je
kniha Vítězslavy Klimtové "Milostné hry zajíců na jizerských
lukách", jakási tresť autorčiných mnohaletých zážitků, poznatků a
dojmů, kniha krásných příběhů a neméně krásných veršů (ano, i veršů:
Vítězslava Klimtová je i básnířka; všechny její básně zhudebnil
Pavel Půta).
Ze zamýšlených, připravovaných nebo k vydání již připravených knih
stojí za zmínku zvláště některé. Výběr ze skvostů klasické české
poezie s křehkými lyrickými ilustracemi Vítězslavy Klimtové, jakýsi
brevíř, nazvaný "Domove, domove …", by mohl najít místo v každé
rodině. Ilustrace k této knížečce již lze vidět na autorčiných
výstavách.
Do "Obrázků ze života Boženy Němcové", knihy spojující ilustrace
Vítěslavy Klimtové s textem a dokumentací vybranou literární
historičkou dr. Helenou Sobkovou, naše malířka jistě vloží veškerý
svůj obdiv a úctu, které chce největší české spisovatelce projevit.
S podobným přístupem nakreslila obrázky k již vydaným "Pražským
pověstem Popelky Biliánové", dílu donedávna pozapomenuté
spisovatelky. Osobnostem, které si zaslouží úctu jako příklady
nejčistšího lidství, i když nikdy netoužily po slávě, chce
Vítězslava Klimtová vzdát hold v knize nazvané "Lidé, na které se
zapomnělo".
V posledních letech rozšířila Vítězslava Klimtová svůj tvůrčí záběr
i na soudobá audiovizuální elektronická média. "Lexikon ohrožených
druhů strašidel" s autorčinými kresbami, hranými sekvencemi a texty
interpretovanými Stelou Zázvorkovou, Naďou Konvalinkovou a Jiřím
Císlerem byl nahrán na CD-ROM
(Unie multimediálních umělců udělila této dvoudiskové nahrávce Cenu
Alfréda Radoka 1998 jako nejlepšímu multimediálnímu dílu roku),
knížka "O statečném skřítku Drnovci a jeho rodině" byla na
pokračování nahrána na pět magnetofonových kazet, rovněž ve
vynikajícím hereckém podání, a z jiných audiokazet můžeme poslouchat
také některé další texty Vítězslavy Klimtové, např. kapitoly ze
"Sexuální přitažlivosti domácích kutilů". "Ohrožené druhy strašidel"
představuje na magnetofonové kazetě Jitka Molavcová. Půvabné jsou
rovněž "Ukolébavky lesních skřítků", zhudebněné Pavlem Půtou, a
"Milostné hry Pavla Půty a Vítězslavy Klimtové", obojí nahrané na
audiokazety.
Velmi oblíbenými, zejména mezi dětmi, se staly pořady, v nichž
Vítězslava Klimtová a Pavel Půta představují pod názvem "Malované
písničky" svá výtvarná, literární a hudební díla plná pohádkových
bytostí. Oba tvůrci jimi obohacují nejen výstavy prací Vítězslavy
Klimtové, ale vystupují s nimi i ve školách na mnoha místech celé
naší vlasti.
Snad ke šťasnému konci brzy dospějí jednání o tom, aby strašidla,
víly a skřítci Vítězslavy Klimtové ožili v televizních večerníčcích,
tak jako už našli své místo na internetu.
Tvorba Vítězslavy Klimtové je - mnohem víc než lze na tomto omezeném
místě popsat - bohatá a rozmanitá a má hluboké kořeny. Je to dílo
ženy neobyčejně skromné, která se obejde bez okázalých gest, která
odmítá lacinou módu a jíž je cizí jakákoliv póza. Upřímnost a
opravdovost jsou samozřejmě podezřelé těm, kdo jsou opačného
založení. U snobů sotva může Vítězslava Klimtová uspět. Přitom lze
právě za prostotou a jednoduchostí její tvorby najít ty nejcennější
rysy opravdové modernosti. A kdyby stále ještě u nás nebylo tak
obtížně dosažitelné, aby poctivý, tvořivý a pracovitý člověk mohl
stát ekonomicky na svých vlastních nohou, strašidla Vítězslavy
Klimtové by již dávno ve světě úspěšně soutěžila s mořskými pannami,
trolly, sirénami a ostatními populárními bytostmi z bájí a pohádek
jiných národů a přinesla by mezi ně právě onu ryze českou notu,
syntézu humoru a poezie.
V čem je vlastně podstata uměleckého založení Vítězslavy Klimtové?
Jejímu pohledu na svět a způsobu její tvorby můžeme lépe porozumět,
ukážeme-li si dva charakteristické příklady.
Zatímco na mnoha místech v našich zemích
zhotovují lidé z vaječných skořápek kraslice, Vítězslava Klimtová
tvoří škaredice. Pozor, ne ošklivice, které by ve vás budily odpor a
nutily vás znechuceně odvrátit zrak, ale škaredice s obličejem
zvrásněným do humorného šklebu, který ve vaší tváři i ve vaší duši
vyvolá laskavý úsměv.
Strašidla Vítězslavy Klimtové nejsou kruté, zběsilé, surové,
zákeřné, krvelačné stvůry, jakými ne straší, ale přímo děsí své
diváky například jistá proslulá televizní stanice, ale jsou to
bytůstky s vlastnostmi, jaké mají lidé, s vlastnostmi sympatickými i
odpudivými, bytůstky někdy roztomilé, lidem či přírodě pomáhající,
jindy zlomyslné či škodolibé. Co však je pro tato strašidla
podstatné, je to, že spíš než aby strašila, sama jsou ustrašená
natolik, že je nutno je před necitlivostí lidí chránit. Vítězslava
Klimtová razí heslo "Dívej se, kam šlapeš", abychom žádné z těch
bázlivých bytůstek neublížili, neboť bez nich by byl náš život o
mnoho chudší a příroda by přišla o svoji nenahraditelnou součást.
Vítězslava Klimtová už dávno ví, že si nepřestáváme hrát, protože
stárneme, ale že stárneme, protože jsme si přestali hrát. Proto je
její tvorba především hrou. Bohatá fantazie a příznačně český
poetický humor udržují diváky i čtenáře děl Vítězslavy Klimtové ve
stálé nejistotě, zda se pohybují ve světě skutečném či pouze
fiktivním, zda to s nimi autorka myslí vážně nebo zda si s nimi
jenom hraje, zda to myslí jenom "jako". Zejména výsledky badatelské
práce Vítězslavy Klimtové v oboru strašidlologie jsou natolik
přesvědčivé, že jen málokdo rozpozná, co je odpozorováno z reálného
života a v čem autorka své diváky a čtenáře naopak vodí za nos.
(Mezinárodní organizace etologů při UNESCO pozvala zcela vážně
Vítězslavu Klimtovou, aby na jejím kongresu konaném v létě roku 1999
v Luhačovicích referovala o výsledcích svého bádání v oboru
strašidel, zejména o významu strašidel pro životní prostředí a život
lidí. Odborný výklad naší badatelky byl natolik přesvědčivý, že i
nejvýznamnější vědecké kapacity oboru etologie při následné exkurzi
do Bílých Karpat samy v různých terénních zákoutích vyhledávaly
dosud neznámé druhy strašidel této oblasti a snažily se je začlenit
do přírodovědného systému. Významný francouzský delegát požádal
Vítězslavu Klimtovou o možnost přenést některý vybraný tuzemský druh
strašidla do Burgundska, byl však odmítnut s poukazem na obtíže s
aklimatizací a na naléhavou potřebu provést nejprve důkladný odborný
průzkum strašidel v povodí řeky Rhóny, neboť jinak nelze zaručit
bezproblémovou symbiózu druhů pocházejících z tak vzájemně
vzdálených lokalit a odlišných prostředí).
Díla Vítězslavy Klimtové však jsou nejen líbivá, nejen zábavná, ale
i společensky závažná. Plní roli, jakou mívali královští šašci -
říkají vážné věci způsobem nevážným, humorným. Ochranou strašidel
Vítězslava Klimtová míní ochranu přírody vůbec, ochranu čistých
vztahů mezi lidmi i ochranu samotných lidských duší a srdcí. Její
obrázky i její texty také ukazují cestu a nabízejí volbu, čím lidem,
zejména dětem nahradit například komiksy, slabomyslné televizní
seriály, počítačové hry a jiný ohlupující a otupující brak.
Snad stojí zato připomenout si aspoň několik slov z těch, která
Vítězslava Klimtová řekla před několika lety v oblíbeném pořadu
rozhlasové stanice Praha "A léta běží, vážení".
"Všimněte si, že když někdy vzniká něco, co vyvolává příznivou
odezvu nebo co zůstává lidem v srdci, je to většinou velice
jednoduché a prosté; není v tom žádná póza, žádná pompa, není to
nesrozumitelné, je to jednoduchoučké a neokázalé. A u takových věcí
brzy poznáte, jak se vám vrací to, co jste do nich vložili.
Přišlo za mnou hodně lidí, i lidí majetných, stokrát, možná
tisíckrát majetnějších než jsem já, a záviděli mi. Já si totiž
vymalovávám, vypisuji a vybásňuji svět, který nelze koupit, který
ale mohu rozdat. Dávám jej, a to je to nejlepší, co si mohu užít,
protože ten, kdo dává, ten dostává. Řekněte, je něco krásnějšího než
stvořit svůj vlastní svět a pak jej dát těm ostatním ?".
|